Naziv predmeta | Nastavnik | Predavanja | Seminar | Vježbe | ECTS | Status |
Europsko pravo lokalne i regionalne samouprave | doc. dr. sc. Mato Palić | 30 | 0 | 0 | 5 | O |
Ciljevi predmeta:
Upoznati studente s osnovnim znanjima u svezi s znanjima s osnovnim pojmovima i ustrojem regionalnog razvoja u Europskoj uniji kako bi se osposobili: upravljati regionalnim razvojem, koristiti politike, programe, alate i instrumente koji im stoje na raspolaganju. Također upoznati studente s osnovnim značajkama položaja Hrvatske glede razvijenosti politika instrumenata i programa za potporu regionalnom razvoju suradnji s zemljama Europske unije glede toga.
Očekivani ishodi učenja za predmet:
Nakon završenog kolegija student će moći:
- Definirati temeljne elemente europske politike regionalnog razvoja,
- Definirati i primijeniti stečena znanja na primjeru regionalnog razvoja u Republici Hrvatskoj,
- Odrediti i objasniti najoptimalnije načine korištenja odgovarajućih sredstava iz programa Europske unije,
- Analizirati određene probleme koji stoje na putu istinske decentralitacije u Republici Hrvatskoj s aspekta europskih regionalnih politika,
- Predložiti odgovarajuća normativna rješenja kojima bi se poboljšao postojeći pravni okvir koji se odnosi na regionalni ustroj s ciljem uravnoteženog regionalnog razvoja.
Sadržaj predmeta:
- Pojmovi regionalnog razvoja i prava regionalnog razvoja, specifičnosti pojedinih država i regionalnih organizacija u pristupu regionalnom razvoju;
- Temelji
- Značaj regija u suvremenom pravu i upravljanju razvojem, pojmovi lokalizma i regionalizma;
- Razine regija, odnosno regionalnih teritorijalnihjedinica unutar država, statistička podjela NUTS, oblici povezivanja u regije;
- Međunarodnopravni subjektivitet regija, regije NUTS 2 i njihov međunarodnopravni subjektivitet, regije NUTS 3 i njihov međunarodnopravni subjektivitet;
- Karakteritična rješenja u pojedinim pravnim porecima (njemačko pravo, švicarsko pravo, dansko pravo, pravo Belgije i drugi za regionalni pristup razvoju relevantni pravni poreci);
- Pravni temelj, oblici i sadržaj sudjelovanja regionalnih teritorijalnih jedinica u međunarodnom pravnom prometu; prekogranična suradnja i međunarodna suradnja;
- Pravo Europske unije i regionalna suradnja unutar EU s naglaskom na suradnju sa državama kandidatima za pristupanje EU;
- Politike EU vezano za regionalni razvoj, implementacija politika EU vezano za regionalni razvoj u državama članicama;
- Instrumenti regioanog razvoja u EU, novi programi za period od 2014 do 2020 godine i njihov značaj za država članice;
- Euroregije, nastanak, svrha formiranja, organi, ovlaštenja i nadležnost, te aktivnosti u okviru Euroregija, oblici povezivanja unutar Euroregija, pravni osnov za njihovo djelovanje, međunarodnopravni subjektivitet Euroregija; primjeri pojedinih uspješnih Euroregija,
- Hrvatska i aktiviranje njenih regionalnih teritorijalnih jedinica unutar EU, pravni osnov (ustav i zakoni), poseban značaj jačanja i uspostavljanja učinkovitog funkcioniranjaregija razine NUTS 2 u Hrvatskoj, NUTS 3, specifičnosti Hrvatskog rješenja i sudjelovanja Hrvatskih regija u međunarodnom pravnom prometu, perspektive suradnje kroz strukturne i kohezijske fondove Europske unije nakon pristupanja;
- Predstavljanje modela uspješnih regija s evaulacijom razloga koji su bili ključni za njihovo uspješno funkcioniranje;
- Predstavljanje uspješnih projektnih ideja i projekata, uz upoznavanje s modalitetima izrade matrica, proračuna i drugih elemenata sadržaja međunarodnih projekata koji su u funkciji regionalnog razvoja.
Obvezna literatura:
- Andrassy, J., Bakotić, B., Vukas, B., Međunarodno pravo 1, Zagreb, 2010., str. 1-7., 65-70., 81-90., 124-132. uključujući i tekst pisan sitnim slovima,
- Lauc, Zvonimir, Stanje i perspektive lokalne i regionalne samouprave u Republici Hrvatskoj, u Lokalna samouprava i decentralizacija, Zbornik radova sa znanstvenog skupa, Zagreb, 2007, str. 1-18,
- Malagurski, Branislav, Međunarodnopravni aspekti regija i regionalnih teritorijalnih jedinica, Pravni Vjesnik, br. 1, Osijek, 2008.
Dopunska literatura:
- Babac Branko, Lauc Zvonimir, Regija i regionalizacija u Hrvatskoj, Osijek, 1989. str. 9-31.
- Frkić, Iva, Sposobnost korištenja sredstava pretpristupnih fondova EU: iskustva država kandidatkinja i osvrt na RH, Ministarstvo Europskih integracija, Zagreb, 2004.
- Rašić Bakarić, Ivana, Sumpor, Marijana, Sisinački, Jelena, Governance Structures for Local Economic Development in Croatia, 45th Congress of the European Regional Science Association Land Use and Water Management in a Sustainable Network Society, Amsterdam
- Malagurski, Branislav, Decentralizacija i regionalizacija kao uvjet održivog razvoja lokalnih samouprava, u Lokalna samouprava i decentralizacija, Zbornik radova sa znanstvenog skupa, Zagreb, 2007, str. 129-142,
- Frkić, Iva, Regionalna i kohezijska politika EU: Stanje, problemi i perspektive, ministarstvo Europskih integracija, Zagreb, 2004,
- Ecorys, Regional Development Capacity Building Facilities in Croatia, Zagreb, 2007, http://www.mmtpr.hr/UserDocsImages/080109-RDCBFCReport.pdf
- Briffault, Richard 2000. "Localism and Regionalism."Buffalo Law Review 48(1):1-30.
- MacLeod, G., 2001. “New Regionalism Reconsidered: Globalization and the Remaking of Political Economic Space”, International Journal of Urban and Regional Research 25.4 (December): 804-829(26).
- Frkić, Iva, Using IPA and other EU Funds to Accelerate Convergence and Integration in the Western Balkans, Budapest, 2009, http://web.ceu.hu/cens/assets/files/IPA.pdf
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija:
Katedra prati kvalitetu izvedbe svih predmeta koje izvodi. U fazi pripreme nastavnog programa, kvaliteta se prati kroz usporedbu sa sličnim programima koji se izvode na drugim fakultetima (benchmarking), te s praksom Jean Monnet programa koje dministrira Europska komisija. U fazi izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem pohađanja nastave, te praćenjem reakcije studenata. Studenti se u svakom trenutku mogu obratiti nastavnicima s katedre, osobno ili putem elektronske pošte.
Nakon izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem rezultata ispita, anketom i kontaktom sa studentima nakon stjecanja diplome. Pri praćenju rezultata ispita gleda se jesu li studenti usvojili znanja i vještine koji se stiču predmetom.
Nadalje, nakon izvedbe programa studente se anketira o kvaliteti izvođenja nastave. Rezultati ankete uzimaju se u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metoda izvođenja nastave. Konačno, Katedra održava kontakt sa studentima i nakon što polože ispit, te prati njihovo napredovanje na diplomskim i poslijediplomskim studijima.