Naziv predmeta | Broj sati | Status | Nastavnik | ECTS |
Hrvatsko ustavno sudovanje | 20 | I | prof. dr. sc. Anita Blagojević | 8 |
Ciljevi predmeta:
Cilj predmeta Hrvatsko ustavno sudovanje je upoznati studente s ulogom ustavnih sudova općenito, a napose s ulogom Ustavnog suda Republike Hrvatske. U skladu s navedenim, posebno su akcentirana područja ocjene ustavnosti i zakonitosti, te zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda u povodu ustavnih tužbi.
Očekivani ishodi učenja za predmet:
Nakon završenog kolegija student će moći:
- Definirati i razlikovati temeljne pojmove vezane uz ustavno sudovanje.
- Objasniti razloge nastanka prvih ustavnih sudova.
- Razlikovati moguće modele ustavnog sudovanja.
- Analizirati nadležnosti Ustavnog suda Republike Hrvatske.
- Primjenjivati stečena znanja u funkciji zaštite ljudskih prava (ispunjavanje ustavne tužbe).
Sadržaj predmeta:
Predmet Hrvatsko ustavno sudovanje čine slijedeće tematske cjeline:
- temeljni pojmovi (vladavina prava i pravna država; nadzor ustavnosti i zakonitosti; ustavni sud);
- modeli ustavnog sudovanja (europski model; američki model; mješoviti modeli);
- Ustavni sud Republike Hrvatske (izvori prava; sastav i djelokrug; jamstva neovisnosti suda i sudaca; akti Ustavnog suda);
- ocjena ustavnosti zakona i ustavnosti i zakonitosti propisa (pokretanje postupka; postupanje Ustavnog suda);
- zaštita ljudskih prava i temeljnih sloboda: ustavna tužba;
- ostale nadležnosti Ustavnog suda (sporovi o nadležnosti; odgovornost Predsjednika Republike; nadzor nad ustavnošću programa i djelovanja političkih stranaka; nadzor izbora i državnog referenduma; izborni sporovi);
- analiza odabranih slučajeva
Obvezatna literatura:
- Smerdel, B., Sokol, S., Ustavno pravo, Narodne novine, Zagreb, 2009. (str.161.-206.)
- Hrvatsko ustavno sudovanje de lege lata i de lege ferenda, HAZU, Zagreb, 2009.
- Ustav Republike Hrvatske, NN br. 85/10. (pročišćeni tekst) i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske
- Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, NN br. 49/02. (pročišćeni tekst)
- Poslovnik Ustavnog suda Republike Hrvatske, NN br. 83/14 (pročišćeni tekst) i 2/15.
Dopunska literatura:
- Blagojević, A., O ulozi ustavnih sudova postkomunističkih europskih država u tranziciji prema demokraciji: hrvatski slučaj, u: Ustavi i demokracija. Strani utjecaji i domaći odgovori, HAZU, Zagreb, 2012.
- Blagojević, A., Drinoczi, T., Ustavni dijalog. Zaštita ustava – slučajevi: Mađarska i Hrvatska, u: Suvremeni pravi izazovi: EU-Mađarska-Hrvatska, Župan, M., Vinković, M. (ur.), Pravni fakultet Sveučilišta u Pečuhu i Pravni fakultet u Osijeku, Pečuh-Osijek, 2012.
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju izlazna znanja, vještine i kompetencije:
Putem anonimne ankete koja će se provesti na početku i na kraju predavanja. U anketama će studenti na početku predmeta iznijeti što od njega očekuju i postoje li neke teme od posebnog interesa. Na kraju predmeta studenti će putem ankete moći iznijeti svoje stavove i razmišljanja o kvaliteti nastave, te dati svoje prijedloge, sugestije i kritike kako bi se ista poboljšala.