Naziv predmeta | Broj sati | Status | Nositelj | ECTS | Semestar |
Ustavni poredak EU |
30 | O | doc. dr. sc. Mato Palić | 12 | III. |
Ciljevi predmeta:
Cilj ovog predmeta je studentima pružiti napredno znanje o institucijama i pravnom sustavu Europske unije izučavanjem izabranog pravnog gradiva i političkih procesa, znanje o ustrojstvu temeljnih institucija Europske unije te razumjevanje njihove uloge u zakonodavnom procesu kao i njihovog međusobnog odnosa, znanje različitih grana nadležnosti Europskog suda, znanje izvora europskog prava u pravnom sustavu EU, znanje i razumijevanje odnosa između europskog prava i nacionalnog prava, a posebice nacionalnog ustavnog prava, znanje i razumijevanje uloge europskog prava u odnosu na pravne poretke država kandidatkinja i potencijalnih kandidatkinja uključujući ustavnopravne implikacije, objasniti kako se temeljna ljudska prava razvijaju u pravnim okvirima Europske unije, znanje i razumijevanje vanjske politike EU, znanje o ostvarivanju uvjeta za članstvo u Europskoj uniji, znanje i razumijevanje postupaka i metoda reforme Europske unije, razumijevanje društvenih procesa koji utječu na pravno uređenje i ostvarivanje unutrašnjeg tržišta, te područja slobode, sigurnosti i pravde.
Očekivani ishodi učenja za predmet:
Nakon završenog kolegija student će moći:
- Analizirati izabrana područja europskog prava, postupaka koji se vode pred Europskim sudom, te odnosa EU s trećim državama, posebice u postupku pridruživanja
- Izabrati različite metode interpretacije prava EU i posljedice njihove primjene u društvenom kontekstu
- Primijeniti norme Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju u kontekstu rješavanja nacionalnih pravnih problema, razlikovanja područja primjene nacionalnog prava i prava EU
- Analizirati i rješavati pravne probleme primjenom primarnih i sekundarnih izvora prava te drugog pravnog gradiva na složeno činjenično stanje
- Analizirati i procjenjivati suprotstavljene interpretacije zakona i sudske prakse temeljem primjene pravila interpretacije
- Analizirati i procjenjivati pravo i pravnu reformu u socijalnom, gospodarskom, političkom i moralnom kontekstu; kritički razmišljati i argumentirati pravne probleme uz svijest o postojanju različitih gledišta
- Prezentirati obrazložena pravna mišljenja potkrijepljena pravnim izvorima
Sadržaj predmeta:
- Određivanje temeljnih pojmova i pravnih problema ustavnog prava EU
- Povijest i teorije europske integracije
- Constitutional engineering
- Multilevel governance
- Izvori prava EU
- Institucije EU
- Učinci prava EU u unutarnjem pravu država članica
- Temeljna načela europskog prava
- Postupci pred Europskim sudom
- Uloga Ustavnog suda RH u implementaciji europskog prava
- Temelji ekonomskog ustava EU – slobode unutrašnjeg tržišta (sloboda kretanja ljudi, roba, usluga i kapitala)
- Europsko građanstvo
- Schengenski acquis
- Zaštita temeljnih prava u EU
- Odnosi EU i država kandidatkinja/potencijalnih kandidatkinja
- Ustavnopravni aspekti članstva RH u EU (odnos nacionalnog i europskog prava)
- Proces pridruživanja RH u članstvo u EU i u tome smislu poseban osvrt na:
- Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju
- Ugovor o pristupanju RH u članstvo u EU.
Obveze studenata:
Predavanja su interaktivna što znači da se studenti moraju pripremati za svaki sat i aktivno sudjelovati u raspravama na nastavi. Aktivno sudjelovanje u nastavi će se bodovati pri konačnoj ocjeni iz predmeta.
Obvezatna literatura:
- Hartley, T., Temelji prava Europske zajednice: uvod u ustavno i upravno pravo Europske zajednice. 2. hrv. izd. Rijeka: Pravni fakultet Sveučilišta, 2004. (odabrana poglavlja)
- Tamara Ćapeta, Iris Goldner Lang, Tamara Perišin, Siniša Rodin (ur.), Prethodni postupak u pravu Europske unije – suradnja nacionalnih sudova s Europskim sudom, Zagreb: Narodne novine, 2011. Str. 103-124.
- Craig Paul, de Búrca Gráinne, The Evolution of EU Law, Oxford, Oxford University Press, 2nd ed., 2011.
- Omejec, J., Vijeće Europe i Europska unija – institucionalni i pravni okvir, Novi informator, Zagreb, 2008.
- Rodin, S., Ustavnopravni aspekti članstva u EU, Zagreb, Pravni fakultet u zagrebu 1995.
- Rodin, Ćapeta, Goldner-Lang (eds.), Reforma Europske unije – Lisabonski ugovor, Narodne novine, 2009 (relevant chapters)
- Sartori, G., Uporedni ustavni inžinjering, Filip Višnjić, Beograd, 2003.
- Lijphart, A: Constitutional Design for Divided Societies, Journal of Democracy, (15)2: 96-109
- Schültze Robert, European Constitutional Law, Cambridge University Press, 2012.
- Craig and G. De Búrca, EU Law, Text, Cases and Materials, 4th edition, OUP Oxford, 2008 (relevant chapters)
- Monica Claes, The National Courts' Mandate in the European Constitution, Hart Publishing, 2006 (relevant chapters)
- Xenophon Contiades, Engineering Constitutional Change: Comparative Perspective on Europe, Canada and USA, Routledge, 2012.
- Materijali s predavanja (distribuirani na web stranici)
Dopunska literatura:
- Ćapeta, T., Sudovi EU – Nacionalni sudovi kao europski sudovi, IMO, Zagreb 2002.
- Herdegen, M., Europsko pravo, hrv. izd. Rijeka : Pravni fakultet Sveučilišta, 2002. (Određena poglavlja iz Upravnog prava)
- Eiselt Issabela, Slominski Peter, Sub-constitutional engineering: Negotiation, Content and Legal Value of Interinstitutional Agreements in the EU, European Law Journal, Vol. 12, No. 2. 2006.
- Josipović, T., Načela europskog prava u presudama Suda Europske zajednice. Zagreb: Narodne novine, 2005.
- Rodin, S., Ćapeta, T., Goldner Lang I., Izbor presuda Europskog suda – gradivo za nastavu prava EU, Novi informator, Zagreb, 2009.
- Petrašević T.,: Duić D., Međunarodnopravni subjektivitet Europske unije. // Pravni vjesnik. 26 (2010.), 1; 53-73
- Tamara Ćapeta, Iris Goldner Lang, Tamara Perišin, Siniša Rodin (ur.), Prethodni postupak u pravu Europske unije – suradnja nacionalnih sudova s Europskim sudom, Zagreb: Narodne novine, 2011. Str. 103-124.
- Petrašević T., Novi hitni prethodni postupak za područje slobode, sigurnosti i pravde. // Hrvatska javna uprava: časopis za teoriju i praksu javne uprave. 10 (2010), 2 (2010), 2; 427-463.
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija:
Kvaliteta se kontrolira praćenjem pohađanja nastave, te praćenjem reakcije studenata. Studenti se u svakom trenutku mogu obratiti nastavnicima s katedre, osobno ili putem elektronske pošte.
Nadalje, nakon izvedbe programa studente se anketira o kvaliteti izvođenja nastave. Rezultati ankete uzimaju se u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metoda izvođenja nastave. Rezultati ankete uzimaju se u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metoda izvođenja nastave. Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave i istraživanja u skladu s Pravilnikom o studiju i studiranju i Pravilnikom o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera.