Socijalna pravednost i ljudska prava u socijalnom radu


Ustavne i političke znanosti

Naziv predmeta Nastavnici Predavanja Seminar Vježbe ECTS Status
Socijalna pravednost i ljudska prava u socijalnom radu
prof. dr. sc. Branka Rešetar
izv. prof. dr. sc. Anita Blagojević
izv. prof. dr. sc. Josip Berdica
Ivica Pavić, mag. iur., predavač
45 0 30 6 O
  
 
Studijski program: Diplomski studij socijalnog rada
 
 
ECTS koeficijent:       6
Pohađanje nastave: 0,5
Aktivnost na nastavi: 0,5
Pisani uradak i izlaganje (VJ): 1
Pisani ispit: 2
Usmeni ispit: 2

Ciljevi predmeta:
 

Predmet se uvodno bavi idejom društvene i ekonomske pravednosti u socijalnom radu. Društvena i ekonomska nepravda promatra se u kontekstu diskriminacije ljudi temeljem rasne i etičke pripadnosti, spola, seksualne orijentacije, religijskoj pripadnosti i dr. Socijalna pravednost povezuje se sa suvremenim pojmom ljudskih prava kreirajući efikasnu strategiju za njezino postizanje. Predmet se bavi analizom središnje uloge ljudskih prava u modernom socijalnom radu na svim razinama (socijalnom radu s pojedincem, obitelji, grupom, zajednicom). Naglašava se potreba prepoznavanja ljudskih prava kroz analizu problema u svakodnevnoj praksi. Ukazuje se na nužnost povezivanja globalnih i strukturalnih utjecaja na lokalne i privatne probleme kojima se bavi socijalni rad. Zaštita i realizacija univerzalnih ljudskih prava tumači se u kontekstu kulture i okruženja u kojima se socijalni rad odvija. Cilj predmeta je upoznati studente s pravnim izvorima ljudskih prava na razini UN-a, Vijeća Europe, EU i RH,  kao i zaštiti te realizaciji ljudskih prava posredstvom različitih međunarodnih, regionalnih nacionalnih organizacija (institucija).


Očekivani ishodi učenja na razini kolegija:

Nakon završenog učenja student će moći:

  1. Objasniti ulogu ideje društvene i ekonomske pravednosti u socijalnom radu
  2. Analizirati probleme ljudi iz perspektive ljudskih prava u svakodnevnoj praksi
  3. Definirati skupine ljudi čija su ljudska prava najčešće ugrožena
  4. Povezati globalne s lokalnim problemima, te privatne probleme s javnim čimbenicima
  5. Prepoznati vezu između ljudskih potreba i ljudskih prava u svakodnevnom radu
  6. Tumačiti zaštitu i realizaciju ljudskih prava u kontekstu određene kulture i okruženja
  7. Štititi, realizirati i zastupati ljudska prava pozivajući se na pravne izvore ljudskih prava

Sadržaj predmeta:
 
  1. DRUŠTVENA PRAVEDNOST U SOCIJALNOM RADU (Berdica)

PREDAVANJA 7 SATI + VJEŽBE 6 SATI 

Predmet se uvodno bavi idejom društvene i ekonomske pravednosti u socijalnom radu. Društvena i ekonomska nepravda promatra se u kontekstu diskriminacije ljudi temeljem rasne i etičke pripadnosti, spola, seksualne orijentacije, religijskoj pripadnosti i dr. Socijalna pravednost povezuje se sa suvremenim pojmom ljudskih prava kreirajući efikasnu strategiju za njezino postizanje.

  • Uvod: socijalna pravada i ljudska prava u definiranju socijalnog rada.
  • Analiza koncepta i konteksta društvene pravednosti
  • Teorije i perspektive društvene pravednosti
  • Socijalna i ekonomska pravednost u socijalnom radu
  • Odnos između socijalne/ekonomske pravednosti i ljudskih prava
  1. LJUDSKA PRAVA U SOCIJALNOM RADU (Blagojević, Pavić)

PREDAVANJA 19 SATI + VJEŽBE 12 SATI

Cilj predmeta je upoznati studente s razvojem ljudskih prava i ulogom socijalnih radnika u povijesnom razvoju, definirati ljudska prava i objasniti temeljne principe (obilježja) ljudskih prava, te prikazati tri generacije ljudskih prava s težištem na drugoj generaciji koja čini središte interesa socijalnih radnika. Daljnji cilj je upoznati studente s izvorima ljudskih prava na razini UN-a, Vijeća Europe, EU i RH,  kao i zaštitom te realizacijom ljudskih prava posredstvom različitih međunarodnih, regionalnih nacionalnih organizacija (institucija).

  • Povijest ljudskih prava i povijesna uloga socijalnih radnika u razvoju ljudskih prava
  • Definicija i principi ljudskih prava, individualna i kolektivna prava
  • Tri generacije ljudskih prava
  • Razlikovanje pojmova: deklaracija, konvencija, pakt, ugovor, međunarodno običajno pravo
  • Pravni izvori ljudskih prava Globalni, Regionalni (VE, EU), Ustav RH
  • Opća deklaracija o ljudskim pravima
  • Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima
  • Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturalnim pravima
  • Europska konvencija o ljudskim pravima I temeljnim slobodama
  • Europska socijalna povelja
  • Povelja o ljudskim pravima EU
  • Ljudska prava u Ustavu RH
  • Međunarodne i nacionalne organizacije/tijela koja nadziru/ostvaruju/prisiljavaju na ostvarivanje ljudskih prava
  • Procedure za ostvarivanje ljudskih prava (sumarno)
  1. ZAŠTITA LJUDSKIH PRAVA RANJIVIH SKUPINA (Rešetar)

PREDAVANJA 19 SATI + VJEŽBE 12 SATI 

Cilj je približiti studentima grupe ljudi koje su posebno ranjive i koje vrlo često predstavljaju njihove korisnike zbog diskriminacija s kojima se susreću. Ove se diskriminacije temelje na spolu, dobi, seksualnom opredjeljenju, pripadnosti etničkim ili vjerskim manjinama….odnosno onome što ih čini različitima od ostalih ljudi u zajednici u kojoj žive. Studentima će se objasniti potreba za posebnom zaštitom ranjivih skupina, kao i pravni izvori zaštite ljudskih prava ranjivih skupina.

  • Definiranje ranjivih skupina i diskriminacija prema ranjivim skupinama
  • Objasniti potrebu posebne zaštite ranjivih skupina
  • Zaštita prava žena
  • Zaštita prava djece
  • Zaštita prava starijih
  • Zaštita prava osoba s invaliditetom...
  1. INTEGRIRANJE LJUDSKIH PRAVA U PRAKSU SOCIJALNOG RADA

Predmet se bavi analizom središnje uloge ljudskih prava u modernom socijalnom radu na svim razinama (socijalnom radu s pojedincem, obitelji, grupom, zajednicom). Naglašava se potreba prepoznavanja ljudskih prava kroz analizu problema u svakodnevnoj praksi. Ukazuje se na nužnost povezivanja globalnih i strukturalnih utjecaja na lokalne i privatne probleme kojima se bavi socijalni rad. Zaštita i realizacija univerzalnih ljudskih prava tumači se u kontekstu kulture i okruženja u kojima se socijalni rad odvija.

  • Kulturalni kontekst i ljudska prava
  • Ljudska prava i ljudske potrebe
  • Praktična primjena ljudskih prava u socijalnom radu

Opće vještine koje se stječu nakon položenog kolegija (predavanja i vježbi) :

  1. kritički vrednovati područje socijalne pravednosti i ljudskih prava
  2. povezivati znanja među socijalnom pravdenosti, ljudskim pravima i socijalnom radu
  3. upravljati i voditi suradnju s različitim društvenim skupinama u svrhu ostvarivanja socijalne pravednosti i ljudskih prava korisnika u socijalnom radu

Načini provjere ishoda kolegija:

Oblici provjere znanja 

a) Tri kolokvija ili Pisani ispit

Studenti pišu tri kolokvija (10 pitanja višestrukog odabira odgovara i jednim problemskim pitanjem) ili pisani ispit (30 pitanja višestrukog odabira odgovara i jednim problemskim pitanjem)

b) Vježbe

Student treba sudjelovati u vježbama I biti pozitivno ocjenjen. Vježbe uključuju i pisane radove, timski rad, izlaganje.

c) Usmeni ispit

Student treba pokazati komunikacijske vještine te razumijevanje i uporabu stečenog znanja.

Usmeni ispit obavlja se javno u nazočnosti najmanje još jednog studenta. Na usmenom ispitu student mora pokazati znanje i razumijevanje gradiva koje je sadržano u ispitnoj literaturi i obrađeno na predavanjima.

d)Aktivno sudjelovanje na predavanjima I vježbama

Student treba pokazati zanimanje za materiju koja se obrađuje svojim pitanjima, usporedbama s životnim situacijama i kritičkim osvrtima.

Kriteriji ocjenjivanja

a) Zbir ocjena s tri kolokvija ili Ocjena završnog pisanog ispita (30 pitanja s problemskim pitanjem)

Ispit se sastoji se od 30 pitanja s odabirom točnih odgovora i 1 problemskog pitanja

Ocjene su: pozitivno riješeno problemsko pitanje + pozitivna ocjena od dovoljan do izvrstan

Ocjena                        Bodovi

izvrstan (5)                   29-30

vrlo dobar (4)               26-28

dobar (3)                      23-25

dovoljan (2)                  20-22

nedovoljan (1)              20-0

b) Pozitivno ocjenjene vježbe

c) Usmeni ispit

c) Aktivnost u nastavi (P+V)

Završna ocjena kolegija formira se na jedan od dva načina:

  1. Svaki nastavnik (Berdica, Blagojević, Rešetar, Pavić) ocjenjuje svoj dio nastave (kolokvij + vježbe), a konačna ocjena je matematička sredina sve tri ocjene
  2. Ako student ne položi sva tri kolokvija, tada polaže cijelo gradivo putem pisanog i usmenog ispita na ispitnim rokovima.

Preduvjet za obje verzije ocjenjivanja su pozitivno ocjenjene vježbe u sva tri dijela nastave. Ako student ne dobije ocjenu iz vježbi ima posebnu obvezu obrade, pisanja i izlaganja dodjeljene teme.