Naziv predmeta | Nastavnici | Predavanja | Seminar | Vježbe | ECTS | Status |
Socijalna pravednost i ljudska prava u socijalnom radu |
prof. dr. sc. Branka Rešetar
izv. prof. dr. sc. Anita Blagojević
izv. prof. dr. sc. Josip Berdica
Ivica Pavić, mag. iur., predavač
|
45 | 0 | 30 | 6 | O |
Predmet se uvodno bavi idejom društvene i ekonomske pravednosti u socijalnom radu. Društvena i ekonomska nepravda promatra se u kontekstu diskriminacije ljudi temeljem rasne i etičke pripadnosti, spola, seksualne orijentacije, religijskoj pripadnosti i dr. Socijalna pravednost povezuje se sa suvremenim pojmom ljudskih prava kreirajući efikasnu strategiju za njezino postizanje. Predmet se bavi analizom središnje uloge ljudskih prava u modernom socijalnom radu na svim razinama (socijalnom radu s pojedincem, obitelji, grupom, zajednicom). Naglašava se potreba prepoznavanja ljudskih prava kroz analizu problema u svakodnevnoj praksi. Ukazuje se na nužnost povezivanja globalnih i strukturalnih utjecaja na lokalne i privatne probleme kojima se bavi socijalni rad. Zaštita i realizacija univerzalnih ljudskih prava tumači se u kontekstu kulture i okruženja u kojima se socijalni rad odvija. Cilj predmeta je upoznati studente s pravnim izvorima ljudskih prava na razini UN-a, Vijeća Europe, EU i RH, kao i zaštiti te realizaciji ljudskih prava posredstvom različitih međunarodnih, regionalnih nacionalnih organizacija (institucija). |
Nakon završenog učenja student će moći:
- Objasniti ulogu ideje društvene i ekonomske pravednosti u socijalnom radu
- Analizirati probleme ljudi iz perspektive ljudskih prava u svakodnevnoj praksi
- Definirati skupine ljudi čija su ljudska prava najčešće ugrožena
- Povezati globalne s lokalnim problemima, te privatne probleme s javnim čimbenicima
- Prepoznati vezu između ljudskih potreba i ljudskih prava u svakodnevnom radu
- Tumačiti zaštitu i realizaciju ljudskih prava u kontekstu određene kulture i okruženja
- Štititi, realizirati i zastupati ljudska prava pozivajući se na pravne izvore ljudskih prava
- DRUŠTVENA PRAVEDNOST U SOCIJALNOM RADU (Berdica)
PREDAVANJA 7 SATI + VJEŽBE 6 SATI
Predmet se uvodno bavi idejom društvene i ekonomske pravednosti u socijalnom radu. Društvena i ekonomska nepravda promatra se u kontekstu diskriminacije ljudi temeljem rasne i etičke pripadnosti, spola, seksualne orijentacije, religijskoj pripadnosti i dr. Socijalna pravednost povezuje se sa suvremenim pojmom ljudskih prava kreirajući efikasnu strategiju za njezino postizanje.
- Uvod: socijalna pravada i ljudska prava u definiranju socijalnog rada.
- Analiza koncepta i konteksta društvene pravednosti
- Teorije i perspektive društvene pravednosti
- Socijalna i ekonomska pravednost u socijalnom radu
- Odnos između socijalne/ekonomske pravednosti i ljudskih prava
- LJUDSKA PRAVA U SOCIJALNOM RADU (Blagojević, Pavić)
PREDAVANJA 19 SATI + VJEŽBE 12 SATI
Cilj predmeta je upoznati studente s razvojem ljudskih prava i ulogom socijalnih radnika u povijesnom razvoju, definirati ljudska prava i objasniti temeljne principe (obilježja) ljudskih prava, te prikazati tri generacije ljudskih prava s težištem na drugoj generaciji koja čini središte interesa socijalnih radnika. Daljnji cilj je upoznati studente s izvorima ljudskih prava na razini UN-a, Vijeća Europe, EU i RH, kao i zaštitom te realizacijom ljudskih prava posredstvom različitih međunarodnih, regionalnih nacionalnih organizacija (institucija).
- Povijest ljudskih prava i povijesna uloga socijalnih radnika u razvoju ljudskih prava
- Definicija i principi ljudskih prava, individualna i kolektivna prava
- Tri generacije ljudskih prava
- Razlikovanje pojmova: deklaracija, konvencija, pakt, ugovor, međunarodno običajno pravo
- Pravni izvori ljudskih prava Globalni, Regionalni (VE, EU), Ustav RH
- Opća deklaracija o ljudskim pravima
- Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima
- Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturalnim pravima
- Europska konvencija o ljudskim pravima I temeljnim slobodama
- Europska socijalna povelja
- Povelja o ljudskim pravima EU
- Ljudska prava u Ustavu RH
- Međunarodne i nacionalne organizacije/tijela koja nadziru/ostvaruju/prisiljavaju na ostvarivanje ljudskih prava
- Procedure za ostvarivanje ljudskih prava (sumarno)
- ZAŠTITA LJUDSKIH PRAVA RANJIVIH SKUPINA (Rešetar)
PREDAVANJA 19 SATI + VJEŽBE 12 SATI
Cilj je približiti studentima grupe ljudi koje su posebno ranjive i koje vrlo često predstavljaju njihove korisnike zbog diskriminacija s kojima se susreću. Ove se diskriminacije temelje na spolu, dobi, seksualnom opredjeljenju, pripadnosti etničkim ili vjerskim manjinama….odnosno onome što ih čini različitima od ostalih ljudi u zajednici u kojoj žive. Studentima će se objasniti potreba za posebnom zaštitom ranjivih skupina, kao i pravni izvori zaštite ljudskih prava ranjivih skupina.
- Definiranje ranjivih skupina i diskriminacija prema ranjivim skupinama
- Objasniti potrebu posebne zaštite ranjivih skupina
- Zaštita prava žena
- Zaštita prava djece
- Zaštita prava starijih
- Zaštita prava osoba s invaliditetom...
- INTEGRIRANJE LJUDSKIH PRAVA U PRAKSU SOCIJALNOG RADA
Predmet se bavi analizom središnje uloge ljudskih prava u modernom socijalnom radu na svim razinama (socijalnom radu s pojedincem, obitelji, grupom, zajednicom). Naglašava se potreba prepoznavanja ljudskih prava kroz analizu problema u svakodnevnoj praksi. Ukazuje se na nužnost povezivanja globalnih i strukturalnih utjecaja na lokalne i privatne probleme kojima se bavi socijalni rad. Zaštita i realizacija univerzalnih ljudskih prava tumači se u kontekstu kulture i okruženja u kojima se socijalni rad odvija.
- Kulturalni kontekst i ljudska prava
- Ljudska prava i ljudske potrebe
- Praktična primjena ljudskih prava u socijalnom radu
Opće vještine koje se stječu nakon položenog kolegija (predavanja i vježbi) :
- kritički vrednovati područje socijalne pravednosti i ljudskih prava
- povezivati znanja među socijalnom pravdenosti, ljudskim pravima i socijalnom radu
- upravljati i voditi suradnju s različitim društvenim skupinama u svrhu ostvarivanja socijalne pravednosti i ljudskih prava korisnika u socijalnom radu
Načini provjere ishoda kolegija:
Oblici provjere znanja
a) Tri kolokvija ili Pisani ispit
Studenti pišu tri kolokvija (10 pitanja višestrukog odabira odgovara i jednim problemskim pitanjem) ili pisani ispit (30 pitanja višestrukog odabira odgovara i jednim problemskim pitanjem)
b) Vježbe
Student treba sudjelovati u vježbama I biti pozitivno ocjenjen. Vježbe uključuju i pisane radove, timski rad, izlaganje.
c) Usmeni ispit
Student treba pokazati komunikacijske vještine te razumijevanje i uporabu stečenog znanja.
Usmeni ispit obavlja se javno u nazočnosti najmanje još jednog studenta. Na usmenom ispitu student mora pokazati znanje i razumijevanje gradiva koje je sadržano u ispitnoj literaturi i obrađeno na predavanjima.
d)Aktivno sudjelovanje na predavanjima I vježbama
Student treba pokazati zanimanje za materiju koja se obrađuje svojim pitanjima, usporedbama s životnim situacijama i kritičkim osvrtima.
Kriteriji ocjenjivanja
a) Zbir ocjena s tri kolokvija ili Ocjena završnog pisanog ispita (30 pitanja s problemskim pitanjem)
Ispit se sastoji se od 30 pitanja s odabirom točnih odgovora i 1 problemskog pitanja
Ocjene su: pozitivno riješeno problemsko pitanje + pozitivna ocjena od dovoljan do izvrstan
Ocjena Bodovi
izvrstan (5) 29-30
vrlo dobar (4) 26-28
dobar (3) 23-25
dovoljan (2) 20-22
nedovoljan (1) 20-0
b) Pozitivno ocjenjene vježbe
c) Usmeni ispit
c) Aktivnost u nastavi (P+V)
Završna ocjena kolegija formira se na jedan od dva načina:
- Svaki nastavnik (Berdica, Blagojević, Rešetar, Pavić) ocjenjuje svoj dio nastave (kolokvij + vježbe), a konačna ocjena je matematička sredina sve tri ocjene
- Ako student ne položi sva tri kolokvija, tada polaže cijelo gradivo putem pisanog i usmenog ispita na ispitnim rokovima.
Preduvjet za obje verzije ocjenjivanja su pozitivno ocjenjene vježbe u sva tri dijela nastave. Ako student ne dobije ocjenu iz vježbi ima posebnu obvezu obrade, pisanja i izlaganja dodjeljene teme.