Naziv predmeta | Nastavnik | Predavanja | Seminar | Vježbe | ECTS | Status |
Ombudsman i ljudska prava | prof. dr. sc. Anita Blagojević | 20 | 0 | 0 | 5 | I |
Ciljevi predmeta:
Cilj predmeta je upoznati studente s institucijom koja je u posljednjih nekoliko desetljeća postala jednim od najzanimljivijih instrumenata za zaštitu i promociju ljudskih prava diljem svijeta. U skladu s tim, naglasak je na razvijanju spozanja o dostupnim efikasnim načinima zaštite ljudskih prava, konkretno na instituciji ombudsmana i ulozi koju odnosna institucija ima u svijetu i u Republici Hrvatskoj.
Očekivani ishodi učenja za predmet:
Nakon završenog kolegija student će moći:
- Definirati instituciju ombudsmana
- Objasniti razloge nastavka i razvoja institucije ombudsmana
- Razlikovati moguće vrste ombudsmana
- Analizirati utjecaj institucije ombudsmana na promociju i zaštitu ljudskih prava
- Interpretirati načine zaštite ljudskih prava putem institucije pučkog pravobranitelja i specijaliziranih pravobranitelja.
Sadržaj predmeta:
- Porijeklo i razvoj institucije ombudsmana (institucije koje su prethodile ombudsmanu; uvođenje i recepcije institucije ombudsmana; odabrani slučajevi)
- Definicija ombudsmana (pojam ombudsmana u teoriji; pojam ombudsmana u zakonodavstvu)
- Vrste ombudsmana (parlamentarni i egzekutivni ombudsman; opći i specijalizirani ombudsman; monokosni i kolegijalni ombudsman; lokalni, nacionalni i međunarodni ombudsman);
- Karakteristike institucije ombudsmana
- Ombudsman Europske unije
- Pučki pravobranitelj Republike Hrvatske
- Specijalizirani pravobranitelji u Republici Hrvatskoj (Pravobranitelj za ravnopravnost spolova; Pravobranitelj za djecu; Pravobranitelj za prava osoba s invaliditetom; Studentski pravobranitelji).
Obvezatna literatura:
- Aviani, D., Parlamentarni ombudsman, Pravni fakultet, Split, 1999.
- Blagojević, A., Marić, I., Institucija ombudsmana – pojam, porijeklo i razvoj, Pravni vjesnik, br. 1, 2010., str. 105.-117.
Dopunska literatura:
- Blagojević, A., Prvi ombudsman u svijetu – švedski Justitieombudsman, Pravni vjesnik, br.2, 2008., str. 77.-93.
- Ustav Republike Hrvatske (pročišćeni tekst), NN 85/10. i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske
- Zakon o pučkom pravobranitelju, NN 76/12.
- Zakon o ravnopravnosti spolova, NN 82/08, 69/17.
- Zakon o pravobranitelju za djecu, NN 73/17.
- Zakon o pravobranitelju za osobe s invaliditetom, NN 107/07.
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija:
Putem anonimne ankete koja će se provesti na početku i na kraju predavanja. U anketama će studenti na početku predmeta iznijeti što od njega očekuju i postoje li neke teme od posebnog interesa. Na kraju predmeta studenti će putem ankete moći iznijeti svoje stavove i razmišljanja o kvaliteti nastave, te dati svoje prijedloge, sugestije i kritike kako bi se ista poboljšala.