Ombudsman i ljudska prava


Ustavne i političke znanosti

Naziv predmeta Nastavnik Predavanja Seminar Vježbe ECTS Status
Ombudsman i ljudska prava prof. dr. sc. Anita Blagojević 20 0 0 5 I

 

Ciljevi predmeta:

Cilj predmeta je upoznati studente s institucijom koja je u posljednjih nekoliko desetljeća postala jednim od najzanimljivijih instrumenata za zaštitu i promociju ljudskih prava diljem svijeta. U skladu s tim, naglasak je na razvijanju spozanja o dostupnim efikasnim načinima zaštite ljudskih prava, konkretno na instituciji ombudsmana i ulozi koju odnosna institucija ima u svijetu i u Republici Hrvatskoj.

 

Očekivani ishodi učenja za predmet:

Nakon završenog kolegija student će moći:

  1. Definirati instituciju ombudsmana
  2. Objasniti razloge nastavka i razvoja institucije ombudsmana
  3. Razlikovati moguće vrste ombudsmana
  4. Analizirati utjecaj institucije ombudsmana na promociju i zaštitu ljudskih prava
  5. Interpretirati načine zaštite ljudskih prava putem institucije pučkog pravobranitelja i specijaliziranih pravobranitelja.

 

Sadržaj predmeta:

  1. Porijeklo i razvoj institucije ombudsmana (institucije koje su prethodile ombudsmanu; uvođenje i recepcije institucije ombudsmana; odabrani slučajevi)
  2. Definicija ombudsmana (pojam ombudsmana u teoriji; pojam ombudsmana u zakonodavstvu)
  3. Vrste ombudsmana (parlamentarni i egzekutivni ombudsman; opći i specijalizirani ombudsman; monokosni i kolegijalni ombudsman; lokalni, nacionalni i međunarodni ombudsman);
  4. Karakteristike institucije ombudsmana
  5. Ombudsman Europske unije
  6. Pučki pravobranitelj Republike Hrvatske
  7. Specijalizirani pravobranitelji u Republici Hrvatskoj (Pravobranitelj za ravnopravnost spolova; Pravobranitelj za djecu; Pravobranitelj za prava osoba s invaliditetom; Studentski pravobranitelji).

 

Obvezatna literatura:

  1. Aviani, D., Parlamentarni ombudsman, Pravni fakultet, Split, 1999.
  2. Blagojević, A., Marić, I., Institucija ombudsmana – pojam, porijeklo i razvoj, Pravni vjesnik, br. 1, 2010., str. 105.-117.

 

Dopunska literatura:

  1. Blagojević, A., Prvi ombudsman u svijetu – švedski Justitieombudsman, Pravni vjesnik, br.2, 2008., str. 77.-93.
  2. Ustav Republike Hrvatske (pročišćeni tekst), NN 85/10. i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske
  3. Zakon o pučkom pravobranitelju, NN 76/12.
  4. Zakon o ravnopravnosti spolova, NN 82/08, 69/17.
  5. Zakon o pravobranitelju za djecu, NN 73/17.
  6. Zakon o pravobranitelju za osobe s invaliditetom, NN 107/07.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija:

Putem anonimne ankete koja će se provesti na početku i na kraju predavanja. U anketama će studenti na početku predmeta iznijeti što od njega očekuju i postoje li neke teme od posebnog interesa. Na kraju predmeta studenti će putem ankete moći iznijeti svoje stavove i razmišljanja o kvaliteti nastave, te dati svoje prijedloge, sugestije i kritike kako bi se ista poboljšala.