Naziv predmeta | Nastavnik | Predavanja | Seminar | Vježbe | ECTS | Status |
Ustavno procesno pravo | doc. dr. sc. Mato Palić | 45 | 0 | 0 | 6 | O - Modul |
Ciljevi predmeta:
Cilj predmeta je upoznavanje studenata s temeljnim principima i načinima tijeka ustavnosudskog postupka u pogledu ostvarivanja konstitucionaliziranih nadležnosti Ustavnog suda RH. Osim navedenoga namjera je ovladati tehnologijom funkcioniranja predstavničkih tijela s osobitom naglaskom na Hrvatski sabor.
Očekivani ishodi učenja za predmet:
Nakon završenog kolegija student će moći:
- Sustavno i objektivno analizirati funkcioniranje političkog sustava i predstavničke demokracije
- Analizirati tijek i institute ustavnosudskog postupka
- Analizirati i ocijeniti načine ostvarivanja konstitucionaliziranog načela diobe vlasti
- Ustavnopravno produbljeno prosuđivati specifičnu misiju parlamenta, vlade i ustavnog suda u državi i društvu
- Osmisliti adekvatna rješenja koja se odnose na pripremanje i donošenje akata.
Sadržaj predmeta:
- Racionalizacija vlasti - susret zakonodavne i izvršne vlasti. Povijest legalnih procesa: od formula rimskog prava, possitiones common law-a, talijanskih statuta, francuskih countumes - kao transformacija sudske prakse u pravo legalne procedure. Običajno pravo; presedani; pravna načela.Regulatorne reforme i legitimitet.
- Ustavno materijalno i procesno pravo. Razvoj parlamentarnog prava. O parlamentarnom pravu općenito. Evolucija. Parlamentarno pravo u Hrvatskoj.
- Karakteristike parlamenta - tehnologija funkcioniranja predstavničkog tijela (izbor, konstituiranje parlamenta; djelovanje; raspuštanje).
- Organizacija i funkcioniranje parlamenta. Unutrašnja organizacija parlamenta. Poslovnik. Financijska autonomija. Oblici rada parlamenta. Pomoćni organi i zajedničke sjednice domova. Predsjedatelj. Dnevni red. Normativno uređenje intervencija. Stegovne mjere. Načini glasovanja. Kvorum i potrebne većine. Publiciranje rasprava. Službeni jezik. Političke stranke i političke grupe. Odbori. Parlamentarna sredstva informiranja. Informacije koje pribavljaju službe dokumentacije. Parlament i novinari.
- Zakonodavna funkcija parlamenta. Zakonodavna inicijativa. Izvanparlamentarne konzultacije o zakonima. Kvantitativni podaci o zakonodavstvu. Faze zakonodavnog postupka. Uloga odbora. Amandmani. Delegirano zako- Integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij (300 ECTS-a) 235 nodavstvo. “Decizionističko odlučivanje” (većina-manjina); javno zagovaranje; lobiranje. Ponovno ispitivanje zakona i pravo veta. Akti parlamenta. Uloga i mjesto civilnog društva u zakonodavnoj tehnologiji (usklađivanje različitih ekonomskih i socijalnih interesa).
- Razvoj ustavnosudbenog prava.
- Konstitucionalizam i sudski aktivizam.
- Konstitucionalizam i sudski aktivizam u ostvarivanju novog europskog pravnog poretka.
- Kontrola ustavnosti zakona.
- Europske nove demokracije i sudski aktivizam.
- Sudski aktivizam i ustavno sudovanje u Republici Hrvatskoj.
Obvezatna literatura:
- Arsen, Bačić: Parlamentarno pravo Hrvatske i poredbene parlamentarne procedure, Pravni fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, 2004.
- Hrvatsko ustavno sudovanje - de lege lata i de lege ferenda, HAZU, Zagreb, 2009.
- Poslovnik Hrvatskog sabora (NN 81/13)
- Ustavni zakon o Ustavnom sudu RH (pročišćeni tekst, NN 49/02)
Dopunska literatura:
- Petar Bačić, Konstitucionalizam i sudski aktivizam, doktorski rad, Pravni fakultet Split, 2009.
- Abraham L.A., Abraham and Hawtrey’s Parliamentary Dictionary, London 1970.
- Copland G., Parliaments in the Modern World, Washington, 1992.Norton P. Legislatures, Oxford 1990.
Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju stjecanje izlaznih znanja, vještina i kompetencija:
U fazi pripreme nastavnog programa, kvaliteta se prati kroz usporedbu sa sličnim programima koji se izvode na drugim fakultetima (benchmarking). U fazi izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem poha- đanja nastave, stalnom komunikacijom sa studentima (osobno ili putem elektronske pošte), praćenjem rezultata kolokvija te anonimnim anketama s ciljem ispitivanja realizacije ishoda učenja, a čiji se rezultati uzimaju u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metodama izvođenja nastave. Nakon izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem rezultata ispita, sveučilišnom anketom i parcijalno kontaktom sa studentima nakon stjecanja diplome.