Osnove europskog prava


Ustavne i političke znanosti

Naziv predmeta Nastavnik Predavanja Seminar Vježbe ECTS Status
Osnove europskog prava prof. dr. sc. Zvonimir Lauc 60 0 0 6 O

 

U okviru predmeta Osnove europskog prava, studenti stječu znanja o:

  1. Europskoj Uniji
    • Određivanje temeljnih pojmova i pravnih problema prava EU
    • Povijest i teorije europske integracije
    • Temelji ekonomskog ustava EU – slobode unutrašnjeg tržišta
    • Izvori prava EU
    • Institucije EU
    • Učinci prava EZ u unutarnjem pravu država članica
    • Postupci pred Europskim sudom i Sudom prvog stupnja
    • Europsko građanstvo
    • Zaštita temeljnih prava u EU
    • Odnosi EU i država kandidatkinja/potencijalnih kandidatkinja
    • Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju
  2. Vijeću Europe
    • Osnivanje Vijeća Europe
    • Tijela Vijeća Europe
    • Europska Konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
    • Odnosi Vijeća Europe i EU.

 

Znanja i kompetencije koje se stječu predmetom:

Znanja i vještine koje se stječu na studiju nužni su budućim hrvatskim upravnim pravnicima za razumijevanje prava Europske unije i prava Vijeća Europe. Razumijevanje EU i Vijeća Europe pretpostavlja poznavanje glavnih elemenata i mehanizama te vrlo složene cjeline. Još jedan važan cilj izvođenje ovoga predmeta je pružiti praktične savjete o tome kako svakodnevno raditi na pitanjima vezanim uz EU i kako pristupit procesu oblikovanja politike koja se odvija u Bruxellesu.

Naime, najveći broj upravnih pravnika se po završetku školovanja zapošljava u državnoj 7 upravi. Kao državni službenici imaju obvezu pristupiti polaganju državnog stručnog ispita pri Ministarstvu uprave u Zagrebu. U okviru državnog stručnog ispita, kandidati su obvezni polagati ispit znanja iz predmeta ''Osnove sustava Europske unije''. Otuda je također vidljiva nužnost uvođenja ovoga predmeta.

 

Oblici provođenja nastave i način provjere znanja:

Nastava se izvodi na predavanjima i konzultacijama. Predavanja se izvode u okviru 4 sati nastave/izravnog kontakta tjedno između nastavnika i studenta. Redovito pohađanje nastave i polganje ispita donosi 6 ECTS. Konzultacije su individualne i grupne. Na individualnim konzultacijama nastavnik razgovara sa studentom o pravnoj problematici. Grupne konzultacije organiziraju se kada postoji interes grupe od 4 ili više studenata i na njima se diskutiraju unaprijed dogovorene pravne teme. Znanje koje se provjerava na ispitu odgovara znanjima i vještinama koje je student stekao na predavanjima i pripremama za predavanja. Znanje se provijerava tijekom nastave kroz interakciju nastavnika i studenata, te kroz pisani i usmeni dio završnog ispita.

 

Obvezna literatura:

  1. Hartley, T., Temelji prava Europske zajednice : uvod u ustavno i upravno pravo Europske zajednice., 2. hrv. izd. Rijeka : Pravni fakultet Sveučilišta, 2004. (odabrana poglavlja)
  2. Herdegen, M., Europsko pravo, hrv. izd. Rijeka : Pravni fakultet Sveučilišta, 2002. (Određena poglavlja iz Upravnog prava)
  3. Omejec, J., Vijeće Europe i Europska unija – institucionalni i pravni okvir, Novi informator, Zagreb, 2008.
  4. Materijali s predavanja (distribuirani na web stranici Katedre).

 

Dopunska literatura:

  1. Bodiroga-Vukobrat, N. / Barić, S., Povelja temeljnih prava Europske unije: s komentarom , Organizator, Zagreb, 2002.
  2. Ćapeta, T., Sudovi EU - Nacionalni sudovi kao europski sudovi, IMO, Zagreb 2002.
  3. Josipović, T., Načela europskog prava u presudama Suda Europske zajednice. Zagreb : Narodne novine, 2005.
  4. Rodin S., Ćapeta T., Goldner Lang I., Izbor presuda Europskog suda – gradivo za nastavu prava EU, Novi infromator, Zagreb, 2009.
  5. Rodin, S. i Ćapeta, T., Učinci direktiva EU u nacionalnom pravu s izabranim presudama Europskog suda u punom tekstu i komentarom, Pravosudna akademija, Zagreb, 2008.

 

Način polaganja ispita:

Ispit se polaže u pisanom i usmenom obliku.

 

Način praćenja kvalitete i uspješnosti predmeta:

Kvaliteta se prati kroz usporedbu sa sličnim programima koji se izvode na drugim fakultetima (benchmarking). Kvaliteta se kontrolira praćenjem pohađanja nastave, te praćenjem reakcije studenata. Studenti se u svakom trenutku mogu obratiti nastavnicima s katedre, osobno ili putem elektronske pošte. Nadalje, nakon izvedbe programa studente se anketira o kvaliteti izvođenja nastave. Rezultati ankete uzimaju se u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metoda izvođenja nastave.