Informacijsko-komunikacijske tehnologije u pravu

Program cjeloživotnog učenja „Informacijsko-komunikacijske tehnologije u pravu“ (u daljnjem tekstu: Program) temelji se na odredbama Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti te Pravilnika o cjeloživotnom učenju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Program je tematski usmjeren na digitalizaciju prava, kao sintagmu višeg rodnog pojma. Naime, u horizontalnom pravnom sustavu po kriteriju distinkcije sadržaja i forme odnosno po srodnosti materije, razlikujemo materijalno i formalno (procesno) pravo. U skladu s navedenim, trendovi i pravni učinci digitalizacije prava mogu se razmatrati kroz prizmu materijalnog, ali i procesnog prava. S materijalnopravne točke gledišta, digitalizacija prava obuhvaća analizu normiranja sadržaja pravnih odnosa s obilježjima digitalnosti te na koji način materijalno pravo odgovara na suvremene društvene pojave s obilježjima digitalnosti. Razmatraju se subjekti, objekti te prava i obveze, kao elementi „digitalnih pravnih odnosa“. S druge strane, digitalizacija prava s procesnopravne točke gledišta obuhvaća primjenu suvremenih digitalnih tehnologija u pravozaštitnim postupcima te njihove učinke, prije svih, na prava sudionika postupaka, ali i na pravosuđe u cjelini. Pojednostavljeno, Programom će polaznici biti upoznati s pravnom regulativom digitalizacije s materijalnopravnog i procesnopravnog aspekta de lege lata i de lege ferenda.

 

Uslijed razvoja informacijsko-komunikacijskih tehnologija te koncepta otvorenog učenja i poučavanja, na Pravnom fakultetu Osijek formirala se skupina entuzijasta s idejom razvoja Programa utemeljenog na masovnim otvorenim online tečajevima (eng. MOOC’s), a koji bi bili namijenjeni pravnim praktičarima. Osim što Program odražava upliv digitalizacije u način izvođenja nastave u smislu njegova izvođenja na daljinu, Program se svojim sadržajem odnosi na pravna pitanja digitalizacije. Naime, u okviru e-kolegija obrađuju se aktualne teme iz područja digitalizacije prava, poput primjene umjetne inteligencije u pravosuđu, rješavanja prekograničnih sporova u digitalnom svijetu, zaštite potrošača u digitalno doba, zaštite podataka i kibernetičke sigurnosti i dr. Predmetne kolegije u cijelosti su osmislili i razvili nastavnici Pravnog fakulteta Osijek te isti korespondiraju razini 7 Europskog kvalifikacijskog okvira.

 

Temeljem provedenog postupka vrednovanja Programa, Senat Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku 2022. godine izdao je Pravnom fakultetu Osijeku suglasnost za izvođenje Programa.

 

Nastavnici i izvođači uključeni u provedbu Programa završili su tečaj u organizaciji Sveučilišnog računskog centra Sveučilišta u Zagrebu (SRCE) „Digital Competences of Higher Education Teachers for Innovative Teaching Practices“, te stekli potrebna znanja i digitalne vještine za provedbu Programa putem sustava za učenje na daljinu. Polaznici koji uspješno završe Program, razvit će i unaprijediti digitalne kompetencije i vještine te steći nova specifična znanja iz područja digitalizacije prava odnosno utjecaja informacijskih tehnologija na pravo te time biti konkurentniji na nacionalnom i europskom tržištu rada 21. stoljeća.

 

Naposljetku, valja napomenuti da je Program komplementaran nizu strategijskih akata europske, nacionalne i sveučilišne razine. Prije svega, Program korespondira Digitalnoj agendi za Europu[1] dok je u nacionalnom kontekstu u suglasju sa Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije[2] kojom je kao jedan od ciljeva istaknuto proširenje i unapređenje primjene informacijskih i komunikacijskih tehnologija u učenju i obrazovanju, s posebnim naglaskom na e-učenje i masovne otvorene online tečajeve (eng. MOOC’s). Pohađanje Programa odnosno e-kolegija, osim stjecanja novih znanja i vještina, doprinosi tome da polaznici budu u središtu obrazovnog procesa s obzirom na njihovu aktivnu ulogu, dok nastavnici i suradnici kroz mentorski rad imaju ulogu poticatelja obrazovnog procesa.[3]

[1] Digitalna agenda za Europu, http://www.europski-fondovi.eu/sites/default/files/dokumenti/Digitalna%20agenda%20za%20Europu.pdf

[2] Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije, Narodne novine, broj 124/14

[3] Ibid.

Slika / photo: Free Stock photos by Vecteezy