Javne politike za društvenu promjenu
OPĆI PODACI O KOLEGIJU | |
---|---|
Naziv kolegija | Javne politike za društvenu promjenu |
Katedra radnopravnih i socijalnih znanosti i socijalnog rada | |
Broj ECTS bodova | 5 |
Nositelj kolegija | doc.dr.sc. Dragana Bjelić Gaćeša |
Zgrada, kabinet | Radićeva 13 kabinet br. 50 |
Telefon | +385 31 224 500 |
dbjelicga@pravos.hr | |
Nositelj kolegija | doc.dr.sc. Dragana Bjelić Gaćeša |
Zgrada, kabinet | Radićeva 13 kabinet br. 50 |
Telefon | +385 31 224 500 |
dbjelicga@pravos.hr | |
Suradnik | doc.dr.sc. Anita Barišić |
Zgrada, kabinet | Radićeva 13 Rektorat/ prizemlje |
Telefon | +385 31 224 526 |
anita.barisic@pravos.hr |
OPIS KOLEGIJA |
---|
Sadržaj kolegija |
Cilj predmeta je osposobiti studente za sudjelovanje u procesu oblikovanja, provedbe i evaluiranja javnih politika koje su vezane za sve razine vlasti, od lokalnih vlasti do Europske unije. Usmjerenost je na socijalnim politikama koje su povezane s društvenim promjenama. Najviše pažnje se posvećuje obrazovnoj politici i socijalnim politikama koji su povezane uz društveni razvoj i njegove posljedice. Kolegij studentima daje osnovne informacije o radu na politikama, fazama procesa javnih politika te osnovnim instrumentima koji se pri tome koriste. Jedan od ciljeva je osposobiti studente za djelovanja u različitim organizacijama i razinama (od lokalne do EU) te će biti sposobni identificirati različite mreže horizontalnih dionika (lokalne vlasti, poduzetnike, udruge civilnog društva, roditelje i učenike kao aktere, kolege i suradnike). U okviru ovog predmeta izbjegava se reduciranje procesa na jednostavnu implementaciju od vrha prema dnu, te se naglašavaju kompleksni efekti interakcije i prije svega nastoji se ukazati na ulogu aktera koji su uključeni u proces. Na temelju tako postavljenog okvira nastoji se odgovoriti na slijedeća tri pitanja; 1. Koja su specifična obilježja politika za društvenu promjenu; 2. Koje su faze djelovanja i koji instrumenti kojima se nastoje ostvariti ciljevi javnih politika na lokalnoj, nacionalnoj i EU razini; 3.Kakva je uloga aktera u procesu oblikovanja, provođenja i evaluacije javnih politika. Cilj je studente osposobiti da mogu razumjeti osnovne dimenzije promjena javnih politika i da ih mogu te kompetencije uklopiti u svoj profesionalni rad kao socijalnih radnika. Ciljevi, faze, akteri i instrumenti u procesu javnih politika. Tipologije javnih politika i socijalnih država. Uvjerenja i vrijednosti u javnim politikama. Oblici odgovornosti i polaganja računa u javnim politikama. Građani kao akteri u socijalnim politikama. Socijalni radnici kao profesionalni akteri u procesu javnih politika. Oblici i načini definiranja ekonomskog, socijalnog i političkog razvoja. Međunarodni indikatori ekonomskog i socijalnog razvoja (uloga ključnih međunarodnih organizacija u određivanju kriterija razvoja). Europeizacija hrvatske socijalne politike. Europski socijalni model i osnovni razvojni ciljevi EU. |
Ishodi učenja kolegija |
Razlikovati različite dimenzije političkog djelovanja (politics, policy, polity), Prepoznati osnovne značajke i mehanizme u procesu dolaska na dnevni red, oblikovanja, provođenja i evaluiranja javnih politika, Razlikovati racionalni i inkrementalni model javnih politika, Identificirati osnovne oblike socijalnih država i ideje koje stoje iza ovih režima, Objasniti različite načine i modele na koje se određuju osnovne kategorije rasta i razvoja, Razlikovati ishode, učinke i krajnje rezultate provođenja socijalnih politika te polaganja računa na temelju rezultata, Objasniti i ispravno koristiti različite oblike polaganja računa (accountability), Objasniti osnovne ciljeve, aktere i instrumente socijalnih politika u Hrvatskoj s naglaskom na provedbenu razinu (birokracija ulične razine), Objasniti osnovne ciljeve i instrumente razvojnih politika u EU te mjesto socijalnih politika u tom razvoju, Razlikovati osnovne oblike umrežavanja u procesu socijalnih politika na lokalnoj, nacionalnoj i EU razini, |
NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE | |
---|---|
☑ Predavanja ☑ Seminari i radionice ☐ Vježbe ☑ Samostalni zadaci ☐ Multimedija i internet | ☐ Obrazovanje na daljinu ☐ Konzultacije ☐ Laboratorij ☐ Terenska nastava ☐ Mentorski rad ☐ Provjera znanja |
NAČIN POLAGANJA ISPITA | |
☑ Usmeni ☑ Pismeni ☑ Kolokvij |
Ostalo: |
Dodatne činjenice |
---|
Redovno praćenje nastave, aktivno sudjelovanja na raspravama uz predavanja, pisanje seminarskih radova. |
POPIS LITERATURE ZA STUDIJ I POLAGANJE ISPITA |
---|
Obvezna literatura |
Castles, Francis G. . Komparativne javne politike. 2008. Masmedia |
Bežovan, G. i sur. . Socijalna politika Hrvatske, II. izdanje. 2019. Pravni fakultet Zagreb |
Pastuović, N. . Poglavlje Obrazovanje i razvoj društva. 2012. Zagreb IDIZ i UFZG |
Petek, A. i Petković K. (ur). Pojmovnik javnih politika. Odabrani pojmovi: Proces stvaranja javnih politika, str. 133-136, Instrumenti javnih politika, str. 74-75; Europeizacija javnih politika, str. 58.59, Polaganje računa 127-128, Taksonomije i tipologije javnih politika, str.158-160. 2014. Zagreb: FPZG. |
Izborna literatura |
Sen, A.. Razvoj kao sloboda. 2012. Algoritam |
Esping-Andersen, G. . Kakva socijalna država za XXI. stoljeće? Konvergencije i divergencije europskih država. . 2001. Revija za socijalnu politiku |
Hall, A. i O. Midgley, J. . Social Policy for Development. 2004. Thousand Oaks: SAGE |
Ketola, M. i Nordensvard, J. . Reviewing the relationship between social policy and the contemporary populist radical right: Welfare chauvinism, welfare nation state and social citizenship. . 2018. Journal of International and Comparative Social Policy |
Midgley, J., Surender, R. i Alfers, L. (ur.) . Handbook of Social Policy and Development. 2019. Edward Elgar Publishing |
GENERAL INFORMATION ABOUT THE COURSE | |
---|---|
Course title | Policy for Social Change |
Chair of Labour and Social Security Law Sciences and Social Work | |
Number of ECTS credits | 5 |
Lecturer | doc.dr.sc. Dragana Bjelić Gaćeša |
Office Address | Radićeva 13 kabinet br. 50 |
Telephone | +385 31 224 500 |
dbjelicga@pravos.hr | |
Lecturer | doc.dr.sc. Dragana Bjelić Gaćeša |
Office Address | Radićeva 13 kabinet br. 50 |
Telephone | +385 31 224 500 |
dbjelicga@pravos.hr | |
Associate | doc.dr.sc. Anita Barišić |
Office Address | Radićeva 13 Rektorat/ prizemlje |
Telephone | +385 31 224 526 |
anita.barisic@pravos.hr |
COURSE DESCRIPTION |
---|
Course content |
The objective of the course is to give each student an opportunity to master necessary skills and become successful when working on public policies (formulation, analysis, implementation or evaluation) that are relevant to all levels, from local authorities to the European Union. The focus is on social policies that encourage and enable social changes. Particular attention is paid to education and social policies related to social development and its consequences. The course provides students with basic information on public policies, the stages of the public policy process, and the basic instruments used in this process. One of the course goals is to equip students, so that they are able to work at different institutions and levels (from local to EU) and be able to identify different networks and stakeholders (local authorities, entrepreneurs, civil society organizations, parents and students as actors, colleagues and associates). This course avoids reducing the process to a simple top-down implementation, emphasizing the complex effects of interaction and, above all, trying to highlight the role of actors involved in the process. The framework thus seeks to answer the following three questions; 1. What are the specific features of policies for social change; 2. What are the stages of action and what are the instruments used to achieve policy goals at local, national and EU level; 3. What is the role of actors in the process of formulation, implementation and evaluation of public policy. The course is also aimed at providing students with competencies necessary to understand the basic dimensions of public policy change and to incorporate those competencies into their professional work as social workers. Goals, stages, actors and instruments in the public policy process. Typologies of public policies and welfare states. Beliefs and values in public policy. Forms of responsibility and accountability in public policies. Citizens as actors in social policies. Social workers as professional actors in the public policy process. Types and definitions of economic, social and political development. International indicators of economic and social development (role of key international organizations in determining development criteria). Europeanization of the Croatian social policy. European social model and basic EU development goals. |
Course learning outcomes |
To make distinction between different political dimensions (politics, policy, polity), To recognize the basic features and mechanisms in the process of agenda setting, formulation, implementation and evaluation, To recognize the distinction between the rational and incremental model of public policies, To identify the basic forms of welfare states and the ideas behind these regimes, To explain different ways and models by which the basic categories of growth and development are determined, To make a distinction between the outputs, outcomes and impacts of social policy, To explain and use properly different types of accountability, To explain the basic goals, actors and instruments of social policies in Croatia with the focus on implementation (street level bureaucracy), To explain the basic goals and instruments of development policies in the EU and the place of social policies in these developments, To make a distinction between the basic forms of networking in the process of social policies at local, national and EU level, |
TEACHING METHODS | |
---|---|
☑ Lectures ☑ Seminars and workshops ☐ Exercises ☑ Independent tasks ☐ Multimedia and internet | ☐ Distance education ☐ Office hours ☐ Laboratory ☐ Field work ☐ Mentoring work ☐ Knowledge test |
EXAMINATION PROCEDURE | |
☑ Oral exam ☑ Written exam ☑ Colloquium |
Other: |
ADDITIONAL FACTS |
---|
Regular monitoring of classes, active participation in discussions with lectures, writing seminar papers. |
LIST OF LITERATURE FOR STUDIES AND EXAMS |
---|
Required reading |
Castles, Francis G. . Komparativne javne politike. 2008. Masmedia |
Bežovan, G. i sur. . Socijalna politika Hrvatske, II. izdanje. 2019. Pravni fakultet Zagreb |
Pastuović, N. . Poglavlje Obrazovanje i razvoj društva. 2012. Zagreb IDIZ i UFZG |
Petek, A. i Petković K. (ur). Pojmovnik javnih politika. Odabrani pojmovi: Proces stvaranja javnih politika, str. 133-136, Instrumenti javnih politika, str. 74-75; Europeizacija javnih politika, str. 58.59, Polaganje računa 127-128, Taksonomije i tipologije javnih politika, str.158-160. 2014. Zagreb: FPZG. |
Optional reading |
Sen, A.. Razvoj kao sloboda. 2012. Algoritam |
Esping-Andersen, G. . Kakva socijalna država za XXI. stoljeće? Konvergencije i divergencije europskih država. . 2001. Revija za socijalnu politiku |
Hall, A. i O. Midgley, J. . Social Policy for Development. 2004. Thousand Oaks: SAGE |
Ketola, M. i Nordensvard, J. . Reviewing the relationship between social policy and the contemporary populist radical right: Welfare chauvinism, welfare nation state and social citizenship. . 2018. Journal of International and Comparative Social Policy |
Midgley, J., Surender, R. i Alfers, L. (ur.) . Handbook of Social Policy and Development. 2019. Edward Elgar Publishing |